Perfecționistele, Sara Shepard (recenzie)

Perfecționistele, Sara Shepard

TitluPerfecționistele (Titlu original – The perfectionists)
Anul apariției în România 2019
Editura Corint – Leda Edge
Autor Sara Shepard
Traducere Ionel Ghiragosian

O petrecere găzduită de un licean bogat, Nolan – un tip popular, un fustangiu care rănește pe toată lumea pentru a se distra. Muzică, băutură, băieți, fete. Printre ei, cinci fete care plănuiesc să se răzbune pe Nolan. Ava, Julie, Caitlin, Parker și Mackenzie nici măcar nu erau prietene înainte să-și descopere acest țel comun. Cele cinci fete se asigură că nimeni nu le vede și urcă la etaj. Una îl va seduce pe Nolan și-i va da un drog. Apoi vor intra toate în cameră și-și vor duce planul la bun sfârșit.

A doua zi Nolan este găsit mort. Fetele sunt îngrozite. Vorbiseră despre posibilitatea de a-l ucide, dar nu ăsta fusese planul lor. Au vrut doar să-i dea o lecție. Nu că nu ar fi avut motive să-l ucidă. Cel puțin unele dintre ele. Una are fața plină de cicatrici din cauza lui, alta și-a pierdut fratele din cauza lui. A lansat zvonuri și imagini compromițătoare cu două dintre ele. Merita să moară și ele chiar glumiseră pe tema asta de câteva ori.

Cum a putut Nolan să moară din cauza unei doze mici dintr-un drog pe care oricum îl folosea? Să fie asta sau una dintre ele s-a întors în cameră și i-a făcut felul? În definitiv, ele nu sunt prietene și nu știu niciuna de ce ar fi capabile celelalte. Poate altcineva l-a ucis?

În caz că vă interesează, romanul Perfecționistele a fost și ecranizat și serialul poate fi urmărit pe HBO.

Sara Shepard este autoarea seriei Micuțele Mincinoase, dacă vă întrebați cumva de unde vă sună cunoscut numele. O serie luuuungă, de care nu m-am simțit tentată să mă apuc până acum. Ca să fiu sinceră, nici Perfecționistele nu cred că aș fi citit, dacă aș fi fost mai atentă la descrierea de pe coperta spate unde scrie un debut de serie captivant și inteligent. A aflat că e serie abia la finalul volumului. Asta se întâmplă când nu-ți faci bine temele înainte!

Perfecționistele este un roman Young Adult cu o intrigă destul de captivantă. Este simpluț, dar în același timp puțin greu de urmărit, din cauză că sunt multe povești spuse în paralel și cam multe nume de ținut minte. Fiecare din cele cinci fete are poveste ei de viață. Sunt diferite, au pasiuni diferite, dar un numitor comun – un om care a trecut prin viețile lor și le-a transformat în haos. E genul de carte în care nu simți nevoia să alergi printre pagini pentru a afla mai repede cine este criminalul. Pur și simplu, te lași purtat prin toate aceste povești și îți place să le cunoști mai bine pe micile perfecționiste și problemele lor de acasă, de la liceu și din relațiile cu prietenii.

Sunt perfecționiste, dar nu perfecte. Și-a construit imagini aproape perfecte pentru public, dar viețile lor private sunt imagini clare ale imperfecțiunii. Poartă măști, exact ca pe copertă. Situația familială nu este roz pentru niciuna dintre ele. Prieteniile sunt așa cum sunt în liceu, scurte, înșelătoare. Trăiesc povești de dragoste în care trădează sau sunt trădate. Dramele adolescenței sunt toate aici… Toate au câte ceva de ascuns. Nu m-am atașat de niciuna dintre ele pentru că cele nici 300 de pagini ale volumului nu sunt suficiente pentru a construi o imagine completă a atâtor personaje, cât să-ți permiți că crezi cu tărie în nevinovăția vreunuia dintre ele.

Avem și anchetă. Polițiștii intră rar în prim plan. Cele care anchetează de fapt această crimă sunt cele cinci fete. Poate că Nolan a primit ce merita, dar ele nu pot risca să fie trimise la închisoare pentru ceva ce nu au făcut. Uite așa ajung să se pună în pericol pentru aflarea adevărului. Totuși, dacă sunteți fani thriller sau crime, nu vă așteptați la o carte plină de suspans și acțiune. Sunt prezente cât să nu poți spun că nu au fost. Să nu uităm că avem o carte scurtă cu de toate (dragoste, crimă, trădări, drame) deci dozele acestor ingrediente sunt mici.

Finalul este ceva mai incitant, evident pentru a ne convinge să citim și cartea a doua a seriei. Să nu te aștepți la răspunsuri pentru că nu le vei primi. Vei rămâne cu mai multe întrebări decât la început. Întrebarea principală, în cazul meu, este de ce pe copertă sunt patru fete și în carte sunt cinci? Nu am ce face. Va trebui să citesc continuarea, deși e frustrant pentru că, până va apărea la noi, voi fi uitat de mult detaliile din acest prim volum.

Per total, eu nu pot da romanului Perfecționistele mai mult de 3 steluțe pe Goodreads. O fi ea cu, despre și pentru adolescenți, dar chiar și așa se putea mai mult. Este păcat să construiești personaje așa ofertante și să le prezinți telegrafic. Nu am înțeles nici nevoia de a împărți povestea în două (asta în caz că am priceput bine și sunt doar două cărți în serie, ceea ce sper să fie adevărat). Nu mi-a plăcut nici totala lipsă de umanitate a lui Nolan. Știm ce-a făcut, dar nu știm nimic despre familia lui, viața lui de dincolo de ușa casei. Nu e puțin nedrept?

Adolescenții s-ar putea să o vadă total diferit. Ei nu au răbdare pentru detalii. Ei se vor identifica rapid cu personajele, vor retrăi propriile drame amoroase sau de familie, vor învăța că nu poate ieși nimic bun din dorința de răzbunare, că secretele sunt periculoase și că, la vârsta asta, iubirile vin și trec, la fel ca prietenii. Cel puțin, asta sper eu să învețe.