Adevărul lui Mason Buttle – Leslie Connor (recenzie)

Adevărul lui Mason Buttle - Leslie Connor

TitluAdevărul lui Mason Buttle (titlu original The Truth as Told by Mason Buttle)
Anul apariției în România 2019
Editura Corint
Autor Leslie Connor
Traducere Sana Săporan

Mason Buttle este un puști de clasa a VII-a, orfan, aflat în grija bunicii și a unchiului său. Cei trei locuiesc într-o casă dărăpănată și dețin o livadă mare, cu meri, din care n-au mai scos bani de câțiva ani. Probleme acasă, probleme și la școală. Mason este dislexic. Are probleme grave cu cititul și scrisul. Și asta nu e tot. Glandele lui sunt hiperactive și îl fac să transpire excesiv. Este ținta atacurilor dure ale colegilor care i se cred superiori. Și nu mai are niciun prieten, nu de când singurul lui prieten, Benny, a murit.

A trecut mai bine de un an de când Benny a fost găsit mort lângă copacul în care se afla căsuța în care ei se jucau. Mason este ultimul care l-a văzut pe Benny în viață și el susține că nu știe cum s-a întâmplat accidentul. Singurii care îl cred sunt bunica și unchiul. Restul adulților îl privesc ciudat și detectivul îl vizitează frecvent pentru a-i adresa aceleași întrebări.

Printre atâtea rele, lui Mason i se întâmplă și două lucruri bune. Primul este calculatorul din biroul de asistență socială de la școală, cel care transcrie tot ce-i spune Mason. Al doilea este apariția în viața lui a unui nou prieten pe nume Calvin. Dar visul frumos nu durează mult. Curând Calvin dispare. Băiatul este de negăsit, iar oamenii îl privesc cu și mai multă suspiciune pe Mason.

Unde a dispărut noul său prieten și de ce se simte Mason vinovat? Ce va descoperi detectivul când va citi notițele pe care Mason le-a scris pe calculatorul de la școală? Ce s-a întâmplat de fapt cu Benny în ziua aceea? Este adevărat ce a spus Mason până acum sau ascunde ceva?

Răspunsurile sunt în carte, iar cartea o găsești la Corint.

Adevărul lui Mason Buttle este o poveste care are în centrul ei un copil, o carte pentru copiii de peste 10 ani, o carte pe care o pot citi foarte bine și adulții care au mintea deschisă și știu că pot învăța multe din orice poveste, oricât de pentru copii ar fi ea. Dacă aveți puști mai mari de 10 ani, cu siguranță ar trebui să fie pe lista lor cu lecturi suplimentare din această vacanță. Este genul de lectură care transmite mesaje simple și clare și merge la sufletul celor mici (sau mari). Cu atât mai mult cu cât este scrisă la persoana I, din punctul de vedere al puștiului personaj principal.

Pe cei ca Mason, pe copiii cu probleme, cartea i-ar putea ajuta să înțeleagă de ce unii dintre colegi simt nevoia să-i necăjească. De la Mason vor învăța să gestioneze mai bine astfel de situații și vor realiza că și ei își pot face prieteni, se pot integra. Pe cei care obișnuiesc să se dea mari și tari s-ar putea ca povestea să-i ajute să se mai tempereze puțin. Nu de alta, dar nu știi niciodată când lucrurile pot scăpa de sub control.

Care-i rolul adulților în povestea asta? Să-i susțină pe copii, dar nu necondiționat și nu fără a corecta cât mai repede comportamentele greșite. Copiii trebuie ascultați, înțeleși, încurajați să facă fapte bune și pedepsiți aspru atunci când se comportă urât sau fac lucruri rele. Când știi că ai educat frumos un copil, ai încredere în el! Când știi că are scăpări, trage-l tare de mânecă!

Povestea lui Mason este ușor de citit, scrisă într-un limbaj simplu, dar nu și ușor de acceptat, mai ales dacă ai fost măcar o dată în locul lui, țintă a atacurilor colegilor, dacă ai cunoscut lipsurile materiale, dacă ai avut anumite probleme care te făceau să te simți prost. Poate doar ai fost martor tăcut la o poveste ca a lui. Doare destul de tare să citești despre cum puștii cu bani, cu părinți, cu prieteni, fără probleme, fac un iad viața și așa grea a unui băiat de vârsta lor care nu a fost la fel de norocos ca ei. Ți-ai dori să fii parte din povestea lui, dar ca adult, să poți face puțină educație puștilor obraznici și oamenilor care judecă înainte de a se da sentința.

Nu-i vreun thriller palpitant sau vreo carte cu detectivi. Pentru adultul în căutare de acțiune și intrigă complicată sigur va fi o carte plictisitoare. Este un roman pentru copii în care accentul este pus pe relațiile lor între ei, cu adulții, cu personalul de la școală, cu autoritățile. Copiii vor primi lecții importante despre prietenie, despre familie, despre lucruri pe care nu ar trebui să le ascundă adulților, despre cum trebuie să-i tratăm pe cei care sunt diferiți de noi, despre necesitatea setării unor limite, despre fericirea găsită în lucruri mărunte. Și să fiți siguri că cei mici vor citi cartea până la capăt și le vor învăța pe toate! Adevărul trebuie neapărat aflat. Adevărul lui Mason Buttle.