Rețeaua Alice, Kate Quinn (recenzie)

Anul apariției în România 2019
Editura Litera
Autor Kate Quinn
Traducere Adina Rațiu, Gabriel Rațiu

Apărută din 2019 și eu abia acum să ajung la ea? O fi meritat sau nu? Hai să vezi ce mi-a plăcut și ce mi-a displăcut la ea!

Rețeaua Alice – scurt rezumat

Suntem la 1947. Al Doilea Război Mondial s-a încheiat. Charlie, o tânără studentă din America, traversează oceanul și ajunge în Europa, însoțită de mama ei, în drum spre tratament în Elveția, tratamentul fiind de fapt un avort. Numai că, odată ajunsă în Anglia, ea hotărăște să o ia pe un alt drum și pleacă spre Franța, sperând să-și găsească verișoara (Rose) care dispăruse în timpul războiului. Charlie pornește singură în această aventură. Primele sale întrebări o îndrumă spre ușa unei anume Eve Gardiner, loc unde găsește câteva răspunsuri și de unde începe de fapt adevărata aventură.

Eve Gardiner este o pensionară cu o mână zdrobită, căzută în patima alcoolului. Nu are soț, nu are copii, are doar amintiri, unele mai dureroase decât altele. În Primul Război Mondial, ea fusese recrutată ca spion și trimisă în Franța. Făcuse parte din ceea ce se numea rețeaua Alice și pusese totul în joc pentru a transmite acasă informații despre mișcările nemților. Totul înseamnă TOTUL.

Acum, când Charlie dă buzna în casa ei, la auzul unor nume, Eve retrăiește toată durerea acelor vremuri și setea de răzbunare se trezește în ea. Cel mai mare rău nu i-l făcuseră nemții, ci altcineva. Un cineva al cărui nume se leagă și de cel al lui Rose cea dispărută. Eve și Charlie pornesc împreună în căutarea adevărului.

Unde a dispărut Rose? Mai este în viață? Care este povestea lui Eve spioana? Va mai face Charlie întreruperea de sarcină? Răspunsurile le vei afla citind o carte căreia îi dau 3 steluțe din 5. O poți achiziționa direct de aici, de pe site-ul editurii. Pont: urmăriți site-ul pe parcursul mai multor zile, în special pe weekend, pentru a putea beneficia de cele mai bune prețuri. Au mereu oferte!

Rețeaua Alice – păreri

Mi-a plăcut destul de mult această carte, deși coperta nu îmi spunea mare lucru. Recunosc că preferatele mele au fost capitolele în care Eve își depăna amintirile. Sunt pagini de ficțiune istorică ce merită cu siguranță bifate. Eu știam foarte puține lucruri despre activitatea de spionaj desfășurată de femei în timpul celor două războaie mondiale. Acum am o imagine ceva mai completă asupra acestui domeniu.

Eve e genul de personaj pe care nu prea-l agreezi la început, dar de care te atașezi treptat și pe care îl iubești până la final. Tot ce-a devenit azi și nu îți place a devenit pentru că a fost nevoită. Este dură și rece pentru că așa a fost învățată să fie. Este închisă în ea și măcinată de coșmaruri pentru că duce cu ea poveri de neînchipuit pentru cei mai mulți dintre noi. Poate că acum este o pensionară demnă de milă, dar cândva a fost unul dintre cei mai buni agenți. Vei afla cum a fost recrutată și pregătită, cum reușea să strângă informațiile necesare și să le dea mai departe fără să fie prinsă și cum a devenit trădătoare. Este o poveste mai mult decât incitantă.

Charlie, pe de altă parte, e exact invers. Mi-a plăcut la început, prin prisma curajului de a porni singură pe drumul căutării lui Rose, chiar și însărcinată fiind. Însă atunci când se urcă în poala unui bărbat pe care abia îl cunoscuse, parcă mă cam pierde. Plus că mi se pare un personaj neverosimil pentru acea vreme. Nu doar ca atitudine, ci și ca limbaj. Spre final, să zicem că am reușit să o înțeleg cât de cât, să mă mai apropii de ea, mai ales că și ea se schimbă, dar tot nu poate fi un personaj de nivelul celui al lui Eve.

Sunt două femei cu povești și firi total diferite, după cum vei descoperi. Au însă ceva în comun. Nu-ți voi spune ce anume. Te las pe tine să descoperi.

Povestea de război și spionaj este grozavă. Povestea de dragoste și drumul maturizării lui Charlie și al aflării adevărului despre verișoara ei răsuflă cam de la un capăt la altul. E de umplutură, cum s-ar zice. Poate fi interesantă doar ca tablou de epocă, în special tabloul mentalităților. N-ai ce face decât să o suporți până la capăt, dacă vrei să afli povestea completă a lui Eve Gardiner, inspirată din povestea adevărată a lui Louise de Bettignies.

Per total, merită ceva atenție Rețeaua Alice. Este o lecție despre asumarea unor greșeli, despre regăsirea liniștii interioare, despre nevoia de a afla răspunsuri, oricât de dureroase ar fi ele. Cât despre povestea spioanelor care au dat totul în lupta contra ocupației și furiei naziste, nu poți să nu te întrebi de ce nu pomenesc manualele de istorie nimic despre ele? Măcar așa, în treacăt. Războiul nu s-a dus doar pe câmpul de luptă. Doar bărbații de pe front sunt eroi? Ele nu? Femeile care au rămas acasă, îngrijind, în sărăcie, câte 2-3 copii, fără să știe dacă soții li se vor mai întoarce vreodată, nu? Păi unde e egalitatea aia despre care tot vorbim?