Fata cu un ceas în loc de inimă, Peter Swanson (recenzie)

Anul apariției în România 2020
Editura Litera
Autor Peter Swanson
Traducere Marius Michal Klimowicz

Nu a fost dragoste la prima vedere. Nu mi-a spus nimic coperta și parcă nici titlul nu era foarte atractiv. Citind un review favorabil, am decis să mi-o cumpăr totuși. E de bine sau de rău? Afli azi.

Fata cu un ceas în loc de inimă – scurt rezumat

George se afla într-un bar când a zărit-o pe cea la care s-a tot gândit în ultimii ani – Liana. Liana fusese iubita lui în primul semestru din anul întâi de facultate. O relație cu totul specială, încheiată brusc, odată cu… moartea ei. Numai că, odată ajuns în orășelul ei natal, în casa părinților ei, George constată că fata din poze, fiica lor, nu e fata pe care a iubit-o el.

Acum, Liana revine în viața lui. Ea tocmai a ieșit dintr-o relație cu un bărbat căsătorit, căruia i-a furat jumătate de milion de euro, pe care acesta vrea să-i recupereze cu orice preț. Liana îi cere lui George să fie el curierul care duce banii înapoi. George acceptă, livrează banii, apoi petrece o noapte nebună cu Liana. Dimineață, ea a dispărut, fostul ei amant este mort și din seiful acestuia lipsesc diamantele care valorează mult pentru jumătate de milion.

Unde este Liana? Cine este ea cu adevărat? Cine este criminalul? Cum va dovedi George politiei că este nevinovat? Ai de parcurs 304 pagini în căutarea acestor răspunsuri.

Fata cu un ceas în loc de inimă – impresii de după

Tocmai ai citit unul dintre cele mai scurte rezumate pe care le-am făcut vreodată. De ce? Pentru că povestea nu este atât de darnică încât să pot povesti mai multe fără riscul de a povesti prea multe.

Acțiunea se desfășoară pe două axe temporale: trecut și prezent. Trecutul ni-l prezintă pe George cel îndrăgostit până peste urechi de o fată care nu este cine spune că este. Când ea dispare, George o caută. Adevărul descoperit îl tulbură grozav. Prezentul ne înfățișează un George nu cu mult mai matur. Deși a fost mințit în cel mai crud mod cu putință, în toți acești a continuat să viseze la Liana care acum revine și îi dă încă o dată viața peste cap. De data asta, nu mai riscă doar sentimente. Își pune în joc viața. Oare merită? Cine ar face asta pentru o femeie care și-a bătut deja joc de el o dată?

George vrea să fie prințul care s-o salveze pe Liana, în speranța că va rămâne cu ea. Se trezește captiv într-o pânză la care țes mai mulți păianjeni. Nu se poate hotărî dacă Liana este cu adevărat domnița ala ananghie sau zmeul deghizat.

Ițele sunt destul de încurcate, și în trecut, și în prezent. Cu toate astea, cartea este ușor de citit. Începe bine. Chiar foarte bine. Din păcate, de ce te apropii de jumătate, lucrurile devin tot mai trase de păr, ritmul mai lent și povestea mai enervantă și mai puțin verosimilă, posibilă. Mai câteva detalii neimportante, mai două clișee și o scenă de sex și puțin limbaj vulgar, cam așa merg lucrurile.

Personajele nu sunt nici prea bine construite, nici genul la care să găsești ceva de plăcut. George e un papă-lapte fricos, ușor de dus de nas, incapabil de vreun sentiment față de cineva, un personaj mai mult decât șters. Parcă e un roboțel comandat de telecomanda aflată în mâna Lianei. Un cățeluș care așteaptă o recompensă. O partidă de sex. La asta se rezumă relațiile lui. Și când își aduce aminte de cea cu Liana, nu vorbește despre sentimente, despre durerea pierderii ei, ci doar despre amintirea nopților nebune petrecute în camerele lor de cămin. La fel de detestabilă este și Liana, dar ea măcar e isteață, știe ce vrea de la viață și are curaj să joace în ofensivă. Doar are un ceas în loc de inimă…

Să zicem că povestea este destul de interesantă, dar insuficient exploatată. Zice-se că ar fi vorba de un thriller, dar mie nu mi se pare. În afară de vreo două mini-răsturnări de situație, alte elemente de thriller nu prea am găsit. Suspans? Nu aș zice. Nu-l putem confunda cu simpla curiozitate de a vedea până unde merg lucrurile. Final strong? Nici măcar. Finalul a fost cel mai dezamăgitor. Dar, pe de altă parte, fix finalul pe care îl merita un personaj ca George. Și a fost și intuitiv…

Fata cu un ceas în loc de inimă este o carte foarte slabă. Cam de două steluțe pe Goodreads. Cea mai dezamăgitoare lectură de anul acesta. Minciuni, secrete, crime – de regulă, astea sunt ingredientele pentru o carte de succes. Nu și de data aceasta. Plictiseală, predictibilitate și lălăială. Plus că așa-zisele scene de acțiune sunt o vraiște, un eșec total.