Toate florile Parisului – Sarah Jio (recenzie)

Anul apariției în România 2020
Editura Litera
Autor Sarah Jio
Traducere Mihaela-Magdalena Dumitru

O copertă absolut delicioasă, un titlu care atrage ca un magnet, o descriere cât se poate de incitantă. Cum puteam să ratez o carte ca asta? A fost sau nu a fost cum mă așteptam?

Toate florile Parisului – scurt rezumat

În Parisul zilelor noastre, Caroline are un accident care îi provoacă amnezie. Nu își amintește nimic de viața de dinainte de accident. Încearcă să meargă mai departe sperând că amintirile îi vor reveni. E o fire optimistă și agreabilă și, cu toate astea, oamenii o privesc cu oarecare reținere. Oare de ce? Ce știu ei despre ea și ea nu își amintește? Pe măsură ce se apropie de Victor, proprietarul unui restaurant din zonă, amintirile încep să-i revină. Nu e foarte sigură că le vrea înapoi. Se teme de ce și-ar putea aminti. Înainte de a-și descoperi propria poveste, trebuie să o afle pe cea a casei în care locuiește și a celor care au locuit în ea în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

În Parisul lui 1940, Celine, o tânără văduvă, își crește cu greu fiica, ajutată de tatăl ei. Au o florărie care le dă de mâncare. Până în ziua în care, unui ofițer neamț i se pune pata pe ea. Celine îi respinge avansurile, lucru care îl stârnește. Originile evreiești ale familiei ei ies la iveală. Steaua galbenă apărută pe florărie duce la pierderea clienților. Tatăl lui Celine este ridicat de nemți, iar ea și Cosi (fiica ei) ajung prizoniere în casa ofițerului neamț. Este fix casa în care acum locuiește Caroline.

Cum se termină povestea lui Celine și a lui Cosi? Care este trecutul lui Caroline? Cum se vor intersecta destinele acestor trei personaje? Comandă cartea de pe Libris.ro, cu transport gratuit la comenzile de peste 75 de lei, și află răspunsurile!

Toate florile Parisului – impresii de după

Am terminat cartea de citit de mai bine de două săptămâni și abia azi reușesc să scriu despre ea. Cu toate astea, nu am nevoie de vreun rezumat sau de tras cu ochiul pe undeva pentru a-mi reîmprospăta numele personajelor principale sau detaliile. Asta spune ceva, nu?

Este o carte frumoasă în care sunt surprinse două povești, a două femei, fiecare cu problemele, slăbiciunile, calitățile, temerile și speranțele ei. Până pe la jumătatea cărții sunt spuse în paralel, apoi încep ușor-ușor să se lege. Una luptă cu ororile războiului și ale dominației naziste în Franța, încercând să-și protejeze cât mai bine fiica. Cealaltă luptă cu propriile amintiri în care apare și o fetiță, de care simte că o leagă o mare tristețe. Niciuna din ele nu are viață ușoară.

Caroline este femeia modernă căreia societatea îi acordă mai multe drepturi, femeia independentă care nu trebuie să se teamă pentru libertatea ei. Asta nu înseamnă că e ferită de suferință. Privirile și replicile celor din jur îi spun clar că înainte de accident era altfel. Oamenii o cunosc ca pe o femei tristă, retrasă, chiar rece. Azi ea nu se mai simte așa. Își dă voie să iubească din nou, fără să știe dacă în amintirile ei nu va descoperi că inima îi aparține deja altcuiva. O fi de bine? O fi de rău?

Celine este o adevărată luptătoare, o mamă ultra-devotată, un spirit puternic care a avut dezavantajul de a se naște într-o epocă în care nu asta se dorea de la femei. Ca și cum nu era de ajuns, o condamnă și moștenirea genetică. Când altele le cădeau la picioare soldaților nemți care le ofereau ciocolată și ciorapi, ea refuză avansurile cât timp crede că există o cale de scăpare. Se supune când realizează că aceasta este singura cale prin care își poate salva fiica. Oare va reuși? Cu ce preț?

Lectura este una simplă, ușoară, care curge lin, deși povestea se mută de la un plan temporal la altul. Dacă povestea lui Caroline este puțin plictisitoare în prima jumătate a cărții, cea a lui Celine este de încântătoare de la un capăt la altul. Ficțiunea istorică întotdeauna mă prinde!

Personajele mi s-au părut de-a dreptul încântătoare și destul de bine construite. N-ai vrea să fii în pielea niciuneia dintre cele două femei, dar înveți de la ele.

Înveți că sufletele pereche există și că dragostea întotdeauna ne salvează într-un fel sau altul. Înveți despre faptul că puterea nu constă în a ține întotdeauna capul sus. Uneori e nevoie de multă tărie de caracter ca să-l pleci azi pentru a ți-l oferi pe mâine. Trebuie să-ți stabilești prioritățile și să înțelegi la timp că trecutul nu mai poate fi schimbat, dar viitorul da, în funcție de ce alegi să faci în prezent, Fugi sau lupți? Ierți sau nu? Înveți să fii recunoscător pentru că n-ai trăit vremurile lui Celine și n-ai avut parte de drama lui Caroline.

Toate florile Parisului este o carte plină de emoție, o lectură pe care o recomand în special mamelor. Împrăștiatul jucăriilor prin casă sau mofturile la mâncare nu vor mai părea drame după această lectură.

Ce nu mi-a plăcut? Finalul. Prea rapid, abrupt, ca de telenovelă. Ca și cum nu ar fi fost scris de aceeași persoană care spuse așa de lin povestea de până atunci. 4/5⭐i-am dat pe Goodreads.

Există ceva ce nu ai face pentru a-ți salva copilul?