5 metode de a „trata” depresia de iarnă

iarnă depresie

Când sezonul rece se instalează, apar stări precum somnolența continuă, imposibilitatea de a te concentra, tristețea, lipsa de energie și de chef de orice. Noi o numim depresia de iarnă, dar în foarte puține cazuri este vorba de depresie în adevăratul sens al cuvântului. Se numește tulburare afectivă sezonieră. Frigul, orele mai puține în care avem parte de lumină naturală, hainele groase, toate contribuie la această stare din care uneori pare că nu putem ieși. Vestea bună este că ea poate fi depășită. Vestea rea este că asta depinde de noi. Ce putem face pentru a ne face iarna mai ușoară și mai plăcută?

Să ne căutăm motive de bucurie

Fericirea nu vine nechemată. Nu e ceva ce ți se dă, ci ceva de construiești. Trebuie să-ți faci timp pentru activități plăcute și să nu te abții de la a investi (rațional, desigur!) în ele. Un film bun, o muzică relaxantă, o carte, un spectacol de teatru, un concert, o cafea savurată cu prietenii la o cafenea exclusivistă sunt doar câteva idei de a-ți petrece timpul în mod plăcut, activități care dau o stare de spirit mai bună.

Sărbătorile sunt întotdeauna motiv de bucurie, de alungare a tristeții. Suntem norocoși că în sezonul acesta rece și urât avem parte de cea mai frumoasă și mai luminoasă sărbătoare – Crăciunul. Pregătirile pentru Crăciun, cadourile, bradul, luminițele, colindele, toate ne ajută să uităm pentru câteva zile de depresia de iarnă. E total greșit să-ți spui că nu are sens că cheltuiești pe un brad sau pe decorațiuni de care te bucuri doar câteva zile pe an. Acele câteva zile contează. Plus că, dacă-ți alegi unul dintre acești brazi de Crăciun artificiali, cu o singură investiție (deloc mare), îți asiguri bucuria Crăciunului pentru ani buni de acum încolo.

Cum te-ar face un brad împodobit mai fericit? E ceva magic. Pur și simplu, pomul acela verde, plin de globulețe și luminițe, îți umple inima de bucurie, îți dă o stare de bine, scoate ce-i mai bun din tine. E ceva ce simți. Nu prea poți explica. Zilele trec altfel, diminețile sunt mai ușor de suportat.

Să facem mai multă mișcare

Știu că pare ciudat că recomand mișcare atunci când tu te simți lipsit de energie. Nu te va obosi și mai tare? Ei bine, nu. Mișcarea, în special cea în aer liber, chiar te ajută. Lipsa ta de energie nu e dată de oboseala fizică, ci de starea de spirit pe care o plimbare cu bicicleta sau o alergarea ușoară o pot îmbunătăți. Plimbare cu bicicleta iarna? De ce nu? Nu mai avem iernile de odinioară, cu perioade îndelungate de depuneri de zăpadă. Se poate circula foarte bine cu bicicleta și iarna. Ba chiar poți merge cu bicicleta la muncă, scutind astfel și niște bani.

Important este să fiți echipați corespunzător și tu și bicicleta. Tu ai grijă să porți haine potrivite vremii de afară, confortabile. Bicicleta musai să fie echipată cu astfel de lumini bicicletă, pentru protecția ta și a celorlalți. Să nu uităm că iarna se luminează târziu, se întunecă devreme și avem adesea ceață densă!

Să ne „tratăm” cu lumină artificială

Eu un fel de terapie cu lumină, pe care nordicii o folosesc cu succes pentru a suplini lipsa luminii naturale pe timp de iarnă. Sigur că terapia cu lumină presupune mai mult decât expunerea ochiului la lumina produsă de un bec, dar lumina ne face bine din punct de vedere psihic, chiar dacă este artificială și nu exagerat de puternică. Important este să avem încăperile iluminate suficient, cu o lumină care să nu obosească. Lumina neutră, albă, naturală, este de preferat. Cu cât mai mulți lumeni, cu atât mai puțină oboseală și stări depresive.

Neapărat încercați să petreceți 20-30 de minute de afară pe timpul zilei!

Să ne hrănim corespunzător

Pe vremuri, oameni consumau multe proteine și grăsimi pe timp de iarnă. Acest tip de alimentație nu este cel mai potrivit pentru omul modern, sedentar în cele mai multe cazuri. Sigur că cei care lucrează în frig sau au o activitate fizică intensă, au nevoie de mai multe proteine și grăsimi. Noi, cei care înfruntăm frigul doar cât așteptăm autobuzul în stație și lucrăm și lenevim la loc cald, trebuie să consumăm mai degrabă multe fructe și legume, semințe, nuci, cereale integrale. Din ele ne vom lua vitamine, minerale, energia de care avem nevoie. Ele sunt ușor digerabile și astfel ne ferim de digestia greoaie care dă stare de oboseală și irascibilitate.

Să ne hidratăm suficient

Dormi suficient, mănânci destul de corect, faci și ceva mișcare, dar tot te simți mereu obosit? S-ar putea să nu te hidratezi suficient. Vara, căldura ne împinge să consumăm mai multe lichide. Iarna, suntem tentați să uităm să bem apă. Senzația de sete apare rar. Asta nu înseamnă că organismului îi sunt de ajuns trei pahare cu apă pe zi. Dacă nu îi dai corpului cantitatea de lichide necesară, apare deshidratarea, însoțită de oboseală, apatie, nervozitate. Alternează apa cu ceaiuri calde și te vei simți cu atât mai bine!

Depresia, în adevăratul sens al cuvântului, este ceva grav. Ceea ce simți tu nu e încă depresie, dar poate evolua spre depresie dacă nu lupți să o depășești. Fă mișcare în aer liber, mănâncă ce trebuie, bea apă, oferă-ți motive de bucurie și ține luminile aprinse! O carte, un brad artificial, o factură mai mare la energie electrică, un ceai cald – toate sunt mai ieftine decât antidepresivele și orele de terapie.

Etichete:

Related Posts

Previous Post Next Post

Comments

  1. Asa se zice că depresia se accentueaza în perioada sărbătorilor, pentru că toți sunt fericiți și e goana după cadouri, și te poate face depresiv dacă ești singur și neîmplinit financiar.
    Dar eu consider că mereu poți să găsești motive de bucurie și optimism. Mișcarea ajută tot mai mult, vremea tine cu noi, avem toamna caldă în noiembrie, în plus mișcarea și plimbarea te pot ajuta să cunoști oameni noi, cu pasiuni comune și vei uita de depresie.

    1. Foarte interesant, bune sfaturile sa ne ferim de aceasta boala a secolului depresia!

    • Anghelina Irina
    • 17/11/2019
    Răspunde

    Imi place perioada sărbătorilor dar după mi-ar plăcea să merg intr-o vacanță intr-o țară exotică 😁

    • Hacman Mariana
    • 17/11/2019
    Răspunde

    Sper să nu am de-a face cu această afecțiune…am întâlnit persoane puse la pământ din cauza depresiei…

    • Rotaru Gabriela Tatiana
    • 17/11/2019
    Răspunde

    Multumim de sfaturi! Sa ne bucuram de toate lucrurile si astfel nu avem de a face cu depresia,asa cred eu.

    • Valeria Chertes
    • 17/11/2019
    Răspunde

    Mulțumim pentru sfaturi.

    • Monea Simona
    • 17/11/2019
    Răspunde

    Mersi pentru sfaturi..voi ține cont de ele

    • Elena Dumitrescu
    • 17/11/2019
    Răspunde

    As vrea ca noi toti sa ne bucuram de toate momentele frumoase traite, iar atunci când poate avem stari mai putin bune sa ne impunem să gândim pozitiv.

  2. Pe mine, sarbatorile ma deprima. Si nu de ieri, de azi, ci de ani buni. Nu vreau sa dau explicatii din ce motive, ar fi prea multee, dar abia astepta sa treaca cat mai repede. Ma bucur pentru cei care se pot bucura de ele.

    • CCristinaC
    • 18/11/2019
    Răspunde

    Dat fiind faptul ca sunt nascuta in februarie, nu am probleme cu iarna. Are si ea farmecul ei si ma bucur de el, atat cat pot. Singurul lucru care ma „deprima” este mocirla de apa cu zapada. In rest, sa fim sanatosi, ca vine ea vara, cu canicula :)))

    • Anda Gabriela Moc
    • 18/11/2019
    Răspunde

    Minunat articol! Multumim! O sa incerc sa ti urmez sfaturile! 🤗😘

  3. Răspunde

    As adauga la sectiunea alimentatie ( de ceva timp citesc articole si carti medicale pe partea de auto-imune) si spun ca starile depresive si anxietati/ fluctuatii emotionale pot fi legate si de flora bacteriana intestinala si ca anumite alimente hranesc bacteriile si sufletul: vitamina D, grasimile nutritive dar glutenul si zaharurile trag in jos. Ma amuza ca porcul crescut in natura are vit D in grasime – porcul e vitamina D traditionala romaneasca.

    O sectiune ce mi-ar placea sa ne scrii este relaxarea. Iarna e momentul de relaxare si alintare si de meditatie. Eu imi fac bai relaxante (pun cate o cana de sare de bucatarie si una de epsom salt si putin bicarbonat), despre lumanari parfumate, am scos deja si paturica pufoasa sub care ne inghesuim pe canapea cu totii, cu o cana de lapte aromat (am inceput sa beau iar lapte, vegetal, fierbinte, pe care il aromez cu tumeric, cu unt de cacao, cu scortisoara sau nucsoara, un pic de miere, etc) si citesc carti usoare si captivante. Da-o incolo de miscare, cateva kg :))

  4. eu ma tratez cu carti, aki si dulciuri, recunosc! :))

  5. Eu stau toata ziua cu becul aprins pentru ca altfel nu pot sa functionez cum trebuie, dar la celelalte capitole mai am mult de lucru. Doar cu bucuria ma descurc bine fiindca imi place sa le ofer celorlalti surprize si momente de care sa se bucure.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 shares
%d blogeri au apreciat: