Lanțul – Adrian McKinty (recenzie)

Lanțul - Adrian McKinty

TitluLanțul (titlu original The chain)
Anul apariției în România 2019
Editura Litera – Colecția Buzz Books
Autor Adrian McKinty
Traducere Sanda Spiridon

Kylie este răpită din stația de autobuz. Răpitorii? O femeie și un bărbat. Rachel, mama lui Kylie, aflată în drum spre cabinetul oncologului, primește un telefon care o anunță că fiica ei a fost răpită. Pentru a o elibera, trebuie să vireze o sumă de bani într-un cont și să răpească un alt copil. Fiica ei va fi eliberată abia când părinții copilului răpit de Rachel vor răpi, la rândul lor, un alt copil. Și lucrurile nu se încheie după eliberare. Tocmai au devenit parte din lanț. Dacă ceva va merge prost cândva, oricând, toți vor avea de suferit.

Așa începe povestea. Rachel se conformează rapid. Notează ce i se spune să facă. Transferă suma de bani cerută într-un cont și se pregătește să răpească un copil. Kylie are un plan pentru a se salva, dar planul ei eșuează. Dacă mama ei nu se transformă rapid în răpitor, ea va fi ucisă. Totul pentru ca răpitorii ei să se asigure că fiul lor va trăi.

Ajutată de fostul cumnat, Rachel își îndeplinește cu succes sarcina, dar apar complicații. Inițiatorii și beneficiarii lanțului vor mai mulți bani, iar lanțul este pe cale să fie rupt de una din familiile implicate în poveste. De unde va face Rachel rost de mai mulți bani? Cum se va asigura că lanțul nu este afectat și fiica ei rămâne în viață? Cine stă în spatele unui asemenea plan? Își va mai vedea Rachel fiica vreodată?

Vrei să afli cum se termină totul? Comandă Lanțul de pe Libris.ro! Ai transport GRATUIT la comenzile de peste 50 de lei.

Lanțul este un thriller bun, după părerea mea. M-a cucerit din primele pagini, trimițându-mă cu gândul la un alt roman în care o mamă este obligată să facă lucruri ilegale pentru a-și recupera copilul – Plânset de copil. A continuat într-un ritm destul de rapid, a adus câteva întorsături de situație și a oferit un final care a reușit să mă surprindă. Greu de intuit cum se va termina totul.

Ideea aceasta a unui lanț, format din verigi umane constrânse să facă rău pentru a-și salva copiii, este înfiorătoare. Da, se cer bani. Ai putea crede că banii sunt singurul scop, dar nu e deloc așa. Numai o minte bolnavă s-ar gândi la așa ceva. Sau mai multe minți bolnave… Și nu poți să nu te întrebi ce sechele ar determina pe cineva să gândească un astfel de sistem. Te cutremuri gândindu-te că mulți oameni capabili de astfel de planuri umblă liberi prin lume. Adrian McKinty oferă o poveste completă din care vei afla inclusiv cine și de ce a creat lanțul. Trebuie numai să ai răbdare.

Partea cea mai rea este că, odată devenit parte din lanț, nu vei scăpa niciodată cu adevărat de el. Nici de amintirile lui, nici de el în sine. Dacă te gândești că de fapt nimeni nu ucide pe nimeni, că e vorba doar despre răpiri care aduc bani, nu e deloc așa. Uneori e nevoie de vărsare de sânge pentru ca părinții să-și poată duce planul până la capăt. Orice mișcare considerată greșită de lanț, poate duce la un telefon care poruncește răpitorilor să ucidă copilul deja răpit și să-și aleagă altă victimă. Este o ruletă rusească care nu se termină niciodată. Un coșmar din care nu ești lăsat să te trezești. O viață dominată de teroare, chiar și după ce ți se întoarce copilul acasă.

Rachel este personajul de care nu ai cum să nu te atașezi. Este mamă singură, părăsită de soț, trecută printr-o operație și prin chimioterapie. Acum luptă să-și facă ordine în viața profesională, dar cancerul încă nu s-a dat bătut. Oncologul a chemat-o la control. Acolo se ducea, atunci când i-a sunat telefonul și i s-a spus că fiica ei a fost răpită. E nedrept când se întâmplă atâtea lucruri rele unei singure persoane, nu? Viața ne arată că întotdeauna se poate mai rău.

Ca femeie, Rachel nu a fost și nu este o femeie puternică. Dar, ca mamă, nimic nu îi stă în cale. Tocmai despre asta este povestea din roman. Dincolo de fapte, stă dragostea nemărginită și necondiționată a unei mame. Dacă trebuie să răpească un copil pentru ca fiica ei să trăiască, o va face. Nu va fi ușor. Te întrebi probabil cum poate o femeie simplă să se transforme peste noapte în infractor. Nevoia te învață. Instinctele te ghidează. Dragostea te motivează. Nu e nevoie de mai mult.

Când crezi că nu mai poți, mai poți puțin. Asta dovedește Rachel. Câtă vreme fiica ei este în pericol, ea nu are voie să se dea bătută. Iar Kylie merită sacrificiile pe care mama le face pentru ea pentru că este o fată inteligentă și matură. Primul ei gând, de după răpire, a fost la biata ei mamă, la ce trebuie să facă pentru a o salva.

Lanțul nu e o dramă și nici povestea unei femei fantastice. Surprinde drame, dar accentul cade pe lupta pentru depășirea lor sau pe efectele trăirii lor. Are în prim plan o femeie care luptă nu pentru că vrea, ci pentru că nu are de ales. Este o poveste din care avem de învățat toți, copii și părinți, despre pericolele care pot fi mai aproape decât ne imaginăm, despre cea mai bună cale pentru depășirea traumelor, despre cum Facebook este cel mai mare dușman al nostru. Este poveste care te face să te întrebi la fiecare pagină tu până unde ai fi capabil să mergi pentru copilul tău.

Am să dau acestui roman 4 steluțe pe Goodreads. L-am depunctat pentru că unele informații se cam repetă, cel puțin în prima parte, și pentru că mi s-a părut greu de trecut la un capitol la altul, scriitorul spunând în paralel două povești. Vedeți voi care sunt acestea. Și aici puteți citi recenzia pentru Insula, semnat tot de Adrian McKinty.

Tu ce-ai face dacă cineva ți-ar răpi copilul și ți-ar cere să răpești un altul pentru a ți-l elibera?