Suspectul – Michael Robotham (recenzie)

Suspectul - Michael Robotham

Titlu Suspectul (Titlu original Suspect)
Anul apariției în România 2013
Editura RAO
Autor Michael Robotham

După o lungă perioadă în care am dedicat articolele din categoria cărți recomandate aproape exclusiv unor volume recent apărute, azi vin la voi cu o recenzie a unei cărți ceva mai vechi, din 2013. Este vorba despre Suspectul, un roman care se recomandă drept thriller și a cărui descriere de pe Libris a fost suficient de bună ca să mă convingă să-l aduc acasă.

Suspectul – scurt rezumat

Joseph O’Loughlin este psiholog. Are o soție iubitoare, o fiică frumoasă, o carieră de succes. Din păcate, lucrurile sunt pe cale să se schimbe în viața lui. Nu doar că este diagnosticat cu o boală care ar speria pe oricine, dar, atunci când o femeie, una din fostele sale paciente, este găsită moartă, el devine principalul suspect al poliției. Motive ar fi avut să o ucidă, dar Joe susține sus și tare că nu a făcut-o. Ba, mai mult, el are propriul lui suspect, în persoana unuia din pacienții săi, pe nume Bobby.

Poliția nu dă atenție acestui al doilea suspect și nu prea face cercetări. Toate eforturile lor se concentrează în direcția adunării de dovezi care să-l incrimineze pe Joe. Cu alte cuvinte, dacă vrea să-și dovedească nevinovăția, el va trebui să facă singur lumină în acest caz. Profilul psihologic al lui Bobby îl are. El se potrivește perfect profilului criminalului. Mai trebuie doar să afle de ce și cum a ucis-o pe acea femeie. Pe măsură ce sapă în trecutul lui Bobby, ies la iveală alte morți misterioase. Joe și familia lui sunt în pericol.

De ce vrea Bobby să-i facă rău psihologului său și familiei acestuia? Care este legătura dintre el și femeia ucisă? Cât este adevăr și cât este minciună în ce știa Joe despre el? Va reuși acesta să-și protejeze familia de furia și setea de răzbunare a lui Bobby?

Suspectul – gânduri de după

Se scria bine în 2013, asta e sigur. Suspectul și-a câștigat ușor un loc pe lista thrillerelor bune care mi-au trecut prin mână. Singurele regrete sunt că nu l-am citi mai devreme și că nu sunt traduse la noi următoarele volume din ceea ce Goodreads îmi indică a fi o serie în care Suspectul este punctul de plecare. Mă descurc eu în engleză, dar nu 100%…

Povestea începe lent, poate prea lent. Cine stă prost cu răbdarea s-ar putea să o catalogheze drept carte plictisitoare, în prima parte. Apoi, lucrurile se complică. Începe să se țeasă intriga și să apară semnele de întrebare și exclamare. Te prinzi în mrejele povestirii și devii tot mai curios.

O femeie a murit din cauza unor tăieturi pe care și le-a provocat singură. Și totuși e crimă. Cum se poate asta? Cine ar fi putut-o convinge să și le facă? Oare nu tocmai omul care lucrase cu mintea ei atâta timp? Ce dacă Joe insistă că e nevinovat? Ar putea foarte bine să fie criminalul. Motiv ar fi avut. Lucruri e clar că ascunde. Când psihologul nostru începe să facă portretul suspectului, îți dai seama că nu-l cunoști, că nu știi nimic despre el, în afară de câteva detalii despre carieră, boală și familie, că n-ar fi exclus ca el însuși să se potrivească acelui profil. Acesta a fost elementul principal de magie pentru mult timp: întrebarea dacă poliția a greșit într-adevăr suspectul sau nu. Recunosc, l-am bănuit de crimă pe Joe. Și are partea lui de vină în toată povestea asta. Te las pe tine să descoperi care este aceea.

Din scaunul de psiholog care pătrunde în mintea pacientului și se joacă cu ea, Joe ajunge pe scaunul de interogatoriu, acolo unde l-a dus o minte ingenioasă, dar bolnavă, a unui om care a decis că e vremea să se joace cu viețile tuturor celor care au pecetlui-o pe a sa. Deja am spus prea multe. Mă opresc aici. Mi-a plăcut enorm treaba asta cu păpușarul devenit păpușă, chiar dacă nu pentru prea mult timp.

Este o carte minunat construită, o combinație perfectă de mister, investigație, răsturnări de situație, analiză psihologică minuțioasă și dialoguri scurte, înviorătoare. Personajele sunt și ele foarte bine conturate, prezentate cu bune și cu rele, indiferent că sunt pozitive sau negative. Sunt complexe, atent analizate și chiar auto-analizate, pline de surprize. Nu vei ști nicio clipă cine este criminalul. Nici măcar atunci când vei fi sigur că știi. Finalul cu siguranță te va surprinde. La mijloc este o răzbunare. Pentru ce? Descoperă singuri cine este asul din cărți, cine este păcăliciul și care este relația dintre diversele dame, valeți și popi!

E ciudat cum, la final, deși nu ești de acord cu crimele, reușești să te pui totuși în pielea criminalului, să-l înțelegi într-o oarecare măsură, să te întrebi ce-ai fi făcut în locul lui.

Dacă vrei o poveste puțin încâlcită, cu suișuri și coborâșuri nu prea abrupte, dar suficiente cât să nu te plictisești, dacă-ți plac thrillerele și excursiile prin mintea umană, Suspectul este o carte pentru tine. Din ea vei învăța că nu ai voie să te grăbești în luarea unei decizii sau să accepți părerea altora atunci când în joc este viitorul unui om/ viața lui. Nu știi niciodată dacă nu cumva ceea ce semnezi azi este mai mult decât viitorul lui. Poate fi sentința ta.