Top 5 cauze ale insomniei. Uite cum o poți combate!

insomnie, oboseală

Principala armă de apărare a organismului împotriva stresului și a oboselii adunate peste zi este somnul. Ce se întâmplă atunci când avem de-a face cu o tulburare de somn, reușind să adormim foarte greu, trezindu-ne frecvent și reluând de fiecare dată procesul anevoios de adormire? Nimic bun. Se numește insomnie. Insomnia ne face irascibili, ne scade capacitatea de concentrare, ne slăbește sistemul imunitar și chiar ne scurtează viața. Pentru a o trata, trebuie să știm, înainte de toate, care sunt principalele cauze ale insomniei.

Astenia

Astenia este o stare, nu o boală. Folosim acest termen pentru a defini starea aceea de oboseală, lipsă de energie, tristețe care se instalează de obicei în perioadele de tranziție de la iarnă la primăvară și de la vară la toamnă. Le numim astenie de primăvară și astenie de toamnă.

Oboseala, epuizarea fizică și psihică, starea emoțională proastă sunt cu atât mai greu de îndurat când sunt acompaniate de nedorita insomnie. Cum scăpăm de insomnia aceasta sezonieră? Cu o mai mare atenție acordată alimentației, cu o bună hidratare și cu mișcare în aer liber. Ce alimente ar trebui să consumi pentru a face mai ușor față asteniei și manifestărilor sale? Află din articolul Astenia.

Nivelul scăzut de melatonină

Când ai de-a face cu insomnie pe termen lung, fără legătură cu schimbările care se produc în organism odată cu trecerea de la un anotimp la altul, s-ar putea să ai o problemă cu nivelul scăzut de melatonină. Melatonina este un hormon pe care creierul îl produce odată cu lăsarea întunericului, responsabil de inducerea stării de somn. Când creierul nu produce o cantitate suficientă din acest hormon, organismul se comportă ca și cum ar fi primit comanda să rămână treaz.

De ce nu se produce melatonina în cantitatea necesară? Din cauza luminii artificiale la care ne expunem. Ne continuăm lucrul, până târziu, cu lumina aprinsă. Stăm cu ochii în televizor, în telefon sau tabletă până târziu. Creierul nu trece în modul de noapte câtă vreme are lumină. Prin urmare, nu ne dă melatonina necesară unui somn bun, odihnitor. Problema se poate remedia cu ajutorul suplimentelor pe bază de melatonină sau consumând unele alimente care stimulează producția ei naturală. Care sunt acestea? Vezi articolul Melatonina!

Mâncatul seara târziu

Tot la capitolul cauze ale insomniei includem și cinele sau gustările târzii. Unul din motivele pentru care se recomandă repausul alimentar cu mai multe ore înainte de ora de culcare este tocmai prevenirea instalării insomniei. Când organismul are treabă, adică are de digerat ceea ce i-ai dat să mănânce, somnul vine greu și este agitat și întrerupt adesea. Dă-i să mănânce mai devreme, pentru a te asigura că își face treaba pe partea de digestie înainte să te bagi la somn!

Stresul

Poate că ar fi trebuit să-l pun primul? Nici nu mai contează. Cert este că se află pe lista principalilor vinovați de insomnie. O să-mi spui că nu ai cum să-l eviți și nu te voi contrazice. El face parte din viețile noastre, ale tuturor, de la mic la mare. Vestea bună este că te poți elibera, cel puțin parțial, de el, prin diverse activități. Mișcarea, în special cea în aer liber, este cea mai recomandată.

Citește, învață și exersează tehnici de relaxare și meditație, fă o baie prelungită, consumă alimente cu potențial calmant, apelează la aromaterapie! Vei descoperi singur care sunt metodele care te relaxează cel mai repede și mai bine. Și nu uita de lumina artificială, să o închizi sau măcar să-i tai din intensitate, cu cel puțin o oră înainte de somn, pentru ca melatonina să poată fi secretată la timp!

Sedentarismul

De ce bunicii și părinții noștri nu se plângeau așa des de insomnie? Nu erau stresați? Ba erau foarte! În schimb, ei aveau activitate fizică intensă, așa că oboseala îi adormea rapid. În zilele noastre, epuizarea este mai mult la nivel psihic. Corpul nu este suficient de obosit ca să adoarmă. Pentru că nu facem destulă mișcare.

Evident că soluția este să petrecem mai puțin timp stând. Plimbă-te, aleargă, grădinărește! Activitățile fizice ne ajută să dormim mai bine. Condiția este să nu te duci să alergi la 9 seara și la 10 să te vrei să dormi. Porția de mișcare trebuie cu luată cu cel puțin 3 ore înainte de ora de culcare pentru că, probabil știi deja, activitatea fizică crește ritmul cardiac și te energizează.

Lipsa unui somn suficient și de calitate face mult rău organismului, de aceea trebuie să corectăm cât mai repede tulburările de somn care apar. Rețeta universală de tratament contra insomniei nu există. Nu te aștepta ca o pastilă să rezolve totul. Trebuie să identifici posibilele cauze ale insomniei și să cauți să le elimini.

Etichete:

Related Posts

Previous Post Next Post

Comments

  1. O colegă de-a mea nu poate să doarmă când e lună plină. 😊

      • Cristina Dragomir
      • 08/03/2020
      Răspunde

      orice e posibil

  2. Răspunde

    Off, eu le am pe toate. 🙁

      • Cristina Dragomir
      • 08/03/2020
      Răspunde

      Tare avuta esti 😀

    • Asaftei Simona
    • 25/02/2020
    Răspunde

    Un articol super ! Dar ,eu aș vrea ceva ca să nu mai adorm așa repede ,de multe ori îmi propun să mă uit seara la un film după ce adorm fetele și de unde că mai ales atunci când mă uit la tv .mai tare mă ia somnul !🙈😂

      • Valeria Chertes
      • 25/02/2020
      Răspunde

      Eu am probleme cu somnul in ultimul timp dar cred că din cauza problemelor de sănătate.

        • Cristina Dragomir
        • 08/03/2020
        Răspunde

        Clar starea de sanatate ne influenteaza calitatea somnului si invers.

      • Cristina Dragomir
      • 08/03/2020
      Răspunde

      mai bine asa decat sa ai insomnii!

    • Niscoveanu Simona
    • 25/02/2020
    Răspunde

    Eu cred ca din cauza ca beau prea multa cafea 😊😊😊 într-adevăr, stresul este principala cauza a insomniei! 🤗

    1. Un articol super bun!

        • Cristina Dragomir
        • 08/03/2020
        Răspunde

        Multumesc.

      • Cristina Dragomir
      • 08/03/2020
      Răspunde

      mai degraba modul in care alegem sa reactionam la stres

    • Anghelina Irina
    • 26/02/2020
    Răspunde

    Multumesc lui Dumnezeu, nu am astfel de probleme, cum am pus capul pe pernă cum am adormit😁

      • Cristina Dragomir
      • 08/03/2020
      Răspunde

      Multi te invidiaza.

  3. Răspunde

    am trecut prin astea. O fost greu sa accept ca imi fac singura rau si nu intelegeam unde gresesc: aveam rutina haotica seara – ba adormeam la 21 ba dupa miezul noptii, mancam serile chestii care ma agitau (zahar, faina, ciucalata, grasimi grele ) si evident tarziu de tot, miscare ciuciu etc.
    Ce nu ai scris este despre oboseala pe care o aduc ecranele. Deseori creierul ramane si roade anumite imagini vazute inainte de a inchide ochii. O rutina de genul fara contact cu telefon/tv dupa ora 20:00 ajuta f. mult pt linistit mintea.

      • Cristina Dragomir
      • 08/03/2020
      Răspunde

      cred ca intra si astea la sursele de lumina la care ziceam sa renuntam cu ceva timp inainte de mers la nani 😛

  4. Mi-am stricat singură programul de somn și acum încerc să revin la normal. Nu stau mai mult de ora 12 și chiar dacă nu mi-e somn, mă pun în pat. Eu mănânc foarte puțin, țin post intermitent, și am foarte multă energie, dar mă ajută și statul în pat, chiar dacă adorm mai târziu.

      • Cristina Dragomir
      • 08/03/2020
      Răspunde

      Foarte bine ca incerci sa reglezi treaba asta.

  5. Hm, uite ca nu stiam ca si sedentarismul poate duce la insomnie. La capitolul miscare stau cam prost, recunosc 🙁

      • Cristina Dragomir
      • 08/03/2020
      Răspunde

      Bine ai venit in club

  6. sincer, poti sa ma bati. da cine nu e obosit nu doarme. eu pic lata in fiecare seara :))

      • Cristina Dragomir
      • 08/03/2020
      Răspunde

      zuzi, nu vrei sa stii ce oboseala are matusi-mea pe ea, cu un job de stat toata ziua in picioare si tras la greu, cu ingrijit batran imobilizat, facut tot in casa si gradina, avut grija de nepoata. Se pune in pat moarta de oboseala si nu poate adormi. Sa ne fereasca Dumnzeu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 shares
%d blogeri au apreciat: