Cu o noapte înainte – Wendy Walker (recenzie)

Cu o noapte înainte - Wendy Walker

TitluCu o noapte înainte (titlu original The night before)
Anul apariției în România 2019
Editura Leda Edge, grupul editorial Corint
Autor Wendy Walker
Traducere Loredana Frățilă-Cristescu

Laura Lochner se apropie de 30 de ani. Singura ei familie sunt sora ei (Rosie), soțul acesteia (Joe) și copilul lor. După câțiva ani în care Laura și-a încercat norocul departe de orașul natal de care nu o leagă amintiri prea frumoase, tocmai când credea că i se oferă o nouă șansă alături de proaspătul ei iubit, acesta îi trimite un mesaj de despărțire, iar ea decide să se întoarcă acasă. Este bine primită, ca întotdeauna. Rosie a fost mereu sprijinul ei, chiar și atunci, cu ani în urmă, când Laura a fost martora unei crime violente de care mulți au acuzat-o pe ea.

Cu amintirea acelei nopți, cu întrebarea de ce a ales iubitul ei să o părăsească brusc, printr-un mesaj, încă nevindecată de lipsa afecțiunii părintești din copilărie și puțin invidioasă pe familia frumoasă a surorii sale, Laura vrea să mai încerce o dată. Își dă întâlnire cu un tip de pe internet. Ia o rochie de la sora ei, îi împrumută mașina și pleacă. A doua zi, când Rosie nu a are niciun semn de la sora ei, știe că ceva rău s-a întâmplat. Nu are aproape nicio informație despre bărbatul misterios de pe internet. Sigur i-a făcut rău Laurei. Sau… Laura lui? Dacă oamenii au avut dreptate în legătură cu incidentul din trecut?

Ce s-a întâmplat cu o noapte înainte? Ce secrete ascunde copilăria lui Rosie și Laura? Ce s-a întâmplat în noaptea aceea care a marcat-o pe Laura pentru tot restul vieții? Răspunsurile le vei primi doar citind romanul Cu o noapte înainte.

Comandă cartea de pe Corint.ro!

Cu o noapte înainte este o carte cu o copertă, o descriere și câteva aprecieri care nu au cum să nu te convingă să o citești. Dar se ridică lectura la înălțimea lor? La a descrierii da, la a aprecierilor nu. Mi-a plăcut mult povestea, dar nu cât să-i dau 5 steluțe pe Goodreads. S-a ales cu 4.

Intriga am găsit-o fascinantă. Când constați, alături de Rosie, că Laura nu a ajuns acasă și asiști, în paralel, la blind date-ul ei care evoluează cel puțin ciudat, n-ai cum să te mai dezlipești de carte. Trebuie să vezi ce a urmat. E clar că bărbatul acela ar fi putut să-i facă rău, dar e la fel de clar că Laura nu e deloc o tipă neajutorată, cum o vede sora ei. A stat departe ani de zile, fără prieteni. N-a plâns prea mult despărțirea de lașul care și-a luat adio printr-un sms. A dus cu ea atâția ani povara de a fi de neiubit, dar a supraviețuit. Parte din ea este recunoscătoare că o are pe Rosie, o altă parte parcă-și invidiază sora pentru tot ce-a primit de la viață. Este un personaj nu doar puternic, ci cu multă durere acumulată în suflet. Și cu un trecut plin de semne de întrebare. La fel de bine ar fi putut să-i facă ea rău acelui bărbat.

Nu mi-a plăcut mai deloc de Laura. Până aproape de final. Nu mi-a plăcut nici Rosie din cale afară. S-a oferit întotdeauna să fie colac de salvare, susținut-o pe Laura mereu, dar n-a crezut niciodată 100% în nevinovăția ei. Aici apare un semn de întrebare: cât de apropiate sunt, de nu au discutat niciodată despre lucrurile care ar fi trebuit lămurite de mult? Niciunul din personaje nu m-a convins să mă atașez de el. Nici măcar Joe, soțul ideal.

Trecutul cu ale lui, prezentul cu ale lui. Perspective diferite ale poveștii. Tu ar trebui să fii cititorul omniscient, nu? Nu ești deloc. Wendy Walker dezvăluie stric cât trebuie pentru ca povestea să meargă mai departe menținându-ți atenția. Niciodată mai mult, niciodată suficient pentru a putea intui adevărul din spatele tuturor semnelor de întrebare.

Toată povestea stă sub semnul acelui eveniment tragic de acum un deceniu și al unei copilării în care Laura n-a primit dragostea pe care părinții ar fi trebuit să i-o dăruiască. Privată de startul plin de îmbrățișări și încurajări, acuzată (mai mult indirect) de o crimă pe care ea spune că nu a comis-o, mereu singură și abandonată de bărbații care nu au putut-o iubi, Laura a acumulat multă mânie în sufletul ei. Oare a ales greșit, încă o dată, și asta i-a adus sfârșitul sau mânia a explodat? Cine-i victima și cine-i călăul?

Nu știi cine-i bun și cine-i rău, de cine să te temi și pentru cine să ceri ajutor. Ador romanele de genul acesta, care mențin suspansul zeci, poate chiar sute de pagini, fără a plictisi. E genul de puzzle pe care vrei neapărat să-l rezolvi, dar din care îți lipsesc piese importante. Asta te face să le rearanjezi mereu pe cele pe care le ai.

Cu o noapte înainte este un thriller bunicel, dar nu unul grozav. Ai parte de suspans și răsturnări de situație, dar accentele de dramă mi se pare că primează și nu sunt suficient exploatate. Asta i-a lipsit. De-asta a primit doar 4 steluțe. Se putea mai mult dacă se mergea într-o singură direcție.

Este o carte ușor de citit despre răni nevindecate, despre alegeri greșite, despre încredere în oameni, despre importanța unor lucruri neîmpărtășite la momentul potrivit. Poate fi o lecție pentru cei care-și caută jumătatea pe internet. Nu știi niciodată peste cine vei da la un blind date, nu contează că ești femeie sau bărbat. Oamenii rar sunt ceea ce par a fi. Nu știi sigur dacă omul din fața ta ți-a dat un nume real sau dacă își spune povestea adevărată. Nici despre prietenii vechi nu știi niciodată dacă sunt ceea ai crezut tu că sunt…