Agentul Zigzag. Dragoste, trădare și spionaj în al Doilea Război Mondial (recenzie)

Agentul Zigzag. Dragoste, trădare și spionaj în al Doilea Război Mondial

TitluAgentul Zigzag. Dragoste, trădare și spionaj în al Doilea Război Mondial (Titlu original Agent Zigzag: A True Story of Nazi Espionage, Love, and Betrayal)
Anul apariției în România 2019
Editura Corint
Autor Ben Macintyre
Traducere Dorina Tătăran

Agentul Zigzag, pe numele lui Eddie Chapman, este un spion, un agent dublu din al Doilea Război Mondial, un tip certat cu legea în multe feluri, dar care a contribuit în mod semnificativ la reușitele britanicilor în acel război. Despre el este această carte. Ea poate fi citită ca un roman, grație stilului destul de plăcut al lui Ben Macintyre de a-i spune povestea. Și misiunea lui sigur nu a fost ușoară. Mă refer aici la a autorului. Imaginați-vă sute, mii de pagini, rapoarte, documente oficiale, articole, scrisori și interviuri, informații de sintetizat și introdus într-o poveste frumos scrisă, care să atragă spre o carte din secțiunea Istorie chiar și pe cineva care preferă beletristica, așa cum sunt eu!

Cartea este mai mult decât un prilej de a descoperi povestea completă a unui infractor afemeiat britanic, care ajunge închis în mâinile naziștilor, apoi pregătit de către ei, ca spion, trimis în Anglia și devenit agent dublu, lucrând în favoarea britanicilor. Este o carte care sigur te va ajuta să înțelegi mai bine anumite detalii despre Al Doilea Război Mondial.

Despre Chapman am să-ți spun pe scurt că este de profesie escroc și spărgător. Îi place să câștige bani ușor și îi plac tare mult femeile. Și ele îl plac pe el. La un moment dat, i se înfundă și ajunge în pușcărie într-o zonă britanică ce va fi cucerită curând de nemți. Vei face, cu ocazia asta, cunoștință cu ororile din închisorile de la vremea aceea, dar și cu o parte a istoriei despre care eu recunosc că știam puțin spre deloc, și anume trimiterea în lagăre și, implicit, uciderea multor oameni care nu erau evrei…

Chapman este destul de isteț. Vrea să scape și de pușcărie, dar și de pericolul german. Prin urmare, el se oferă să devină spion pentru nemți. Durează ceva, dar propunerea lui este acceptată. Chapman este pregătit câteva luni, este dotat cum se cuvine și parașutat în Anglia cu misiunea nu doar de a spiona, ci și de a distruge anumite obiective militare ale inamicului.

Ce se întâmplă cu el odată ajuns în Anglia și cum va deveni agent dublu, dacă se va dovedi demn de încredere pentru britanici, dacă și când vor descoperi nemții cine este el cu adevărat, vă las pe voi să descoperiți.

Este adevărat că sunt multe nume, care mie mi s-au părut greu de ținut minte, dar nu m-am chinuit cu ele. Important e Chapman. Importante sunt detaliile despre războiul de dincolo de front. Importantă este viziunea pe care ți-o oferă asupra a ceea ce însemna spionaj la jumătatea secolului trecut. O să vă placă sigur povestea pe care o veți descoperi. În afară de detaliile greu de reținut (nume, locuri, nume de operațiuni și de diverse agenții ale ambelor țări pe cate le slujește Chapman), lucrurile curg destul de lin. Ai în față nu o ficțiune, ci o poveste cât se poate de reală, despre un om cât se poate de real, care trăiește lucruri pe care sigur nici el nu și-a imaginat că le-ar putea trăi.

Ai pagini de istorie presărate cu spionaj, trădare, dragoste. Suficiente detalii despre viața lui, pe toate planurile ei, pentru a-ți crea o imagine completă asupra acestui personaj istoric pe care încă nu reușești să-ți dai seama dacă merită să-l placi și să-l respecți sau nu. Da, Chapman a fost un… nu mai zic ce cu femeile. Da, a fost un escroc până la un punct și de la un punct încolo. Da, a ajuns spion pentru că a vrut libertate și bani. Dar nebunia și curajul lui sigur au contat. Este el mai rău decât alții, decât MI5-ul care s-a folosit de serviciile lui și, când n-a mai avut nevoie de el, l-a pus pe liber? N-aș zice.

Cum comunicau spionii între ei și cu țările pe care le serveau? Ce tip de coduri foloseau? Ce i-a determinat pe englezi să se încreadă într-un om cu un cazier ca al lui Chapman, școlit de inamicul german? Cât de de încredere erau știrile din presă la vremea aceea? Cât de important a fost rolul jucat de rețeaua de spioni? Citește Agentul Zigzag și vei afla! O biografie, o non-ficțiune istorică destul de plăcută ca lectură, plină de informații interesante. Din multe puncte de vedere, e mai bună decât un roman cu spioni. Mai ales că sunt fapte reale…