Sănătate în România – Este mai bine să prevenim decât să tratăm dar statul preferă invers

prevenție-sănătateAuzim din ce în ce mai des placa asta cu ”prevenția de preferat în locul tratării unei boli”. Sună bine, nu-i așa? Așa s-ar gândi oricine și unii dintre noi chiar am luat-o în serios și chiar am crezut că sistemul medical este dispus să ne ajute să trăim mai mult și mai sănătos.

Nici vorbă de așa ceva, dragilor! Se vrea prevenție, dar nu cu analize suportate de casa de asigurări. Mai pe scurt, dacă ai bani, previi. Dacă nu-i ai, aștepți să te îmbolnăvești și te rogi ca boala pe care o capeți să fie pe lista celor al căror tratament se compensează.

Cum vine asta? Iată cum!

Prin luna mai, soțul meu se tot plângea de dureri, în partea dreaptă superioară a abdomenului, și de stări de somnolență. Văzând că stările persistă de câteva săptămâni, l-am trimis la medic, sigură fiind că sistemul lui Prevenim funcționează. După 2 ore de stat la ușa medicului de familie și două pachete de cafea dăruite, s-a ales cu trimitere pentru analize de sânge.

Peste o săptămână, s-a dus cu rezultatele analizelor și a ieșit un colesterol mărit. O nimica toată, dacă e să te iei după doctora noastră. A insistat că nu se simte deloc bine și a plecat din cabinet cu două trimiteri pentru analize mai amănunțite: una pentru o ecografie abdominală (la care trebuia să plătească 40 de lei o diferență pentru nu știu ce, pentru care nu a primit nici o chitanță) și una pentru analize de depistare a hepatitei (care se plătesc 100%).

La ecografie, în mai puțin de 2 minute, i s-a spus același lucru – nimic grav, doar ficatul gras. Nu știu cât de performante sunt aparatele astea, în ziua de azi, dar eu cred că ceea ce i s-a făcut n-a fost deloc ecografie abdominală, ci mai degrabă o ecografie a ficatului. Tipa s-a uitat pe biletul de trimitere, a văzut motivul trimiterii, s-a uitat doar la ficat și pa.

Testul pentru hepatită încă nu l-a făcut. Motivul? Costă. De unde să mai dai și bani din buzunar, când statul oricum bagă mâna adânc în salariul tău ca să-ți oprească acea contribuție la sănătate? Din fericire, l-am dat pe ceaiuri și i-am schimbat puțin alimentația și au dispărut simptomele despre care vorbeam. Dar, dacă era un om care chiar avea hepatită sau altă boală chiar mai gravă și, la fel ca noi, nu avea bani să plătească analizele? Ca să nu mai zic că amărâtele alea de teste costau vreo 200 de lei, dar există investigații care costă și de zece ori mai mult! Adio prevenție, nu-i așa? De ce să îi dăm 200 de lei din buget ca să depisteze la timp ceva, când putem să îi dăm, mai târziu, 2000 de lei pe tratament și spitalizare? Sau, și mai bine, poate îl descurajăm complet să mai treacă pe la medic și nu mai vine nici în ultimă fază, preferând să-și aștepte liniștit sfârșitul în patul de acasă. E chiar mai bine așa – nu mai prinde nici pensia, ia uite de câte griji scăpăm!

Voi cer ziceți, dragilor? Credeți în povestea asta cu prevenția susțină de către stat? Vrea sistemul nostru medical să ne ajute să prevenim sau ne vrea morți cât mai devreme?

Etichete:

Related Posts

Previous Post Next Post

Comments

    • Kmy
    • 07/10/2016
    Răspunde

    Trist.. intr-o Romanie in care statul te jupoaie de viu… si restul pun sare pe rana. Cunosc sentimentul. Mama a fost diagnosticata cu cancer in stadiul 3 dupa de doctora de familie i-a spus ca e obeza si i-au iesit analizele bunisoare 🙁

  1. Răspunde

    Preventie pe naiba. Ai bani mergi la controale, nu ai, mergi doar cand constati ca te doare ceva si in unele cazuri nici atunci, pt ca mereu punem sanatatea pe ultimul loc, mai ales daca avem copii, rate la banci. Doar nu o sa las sa imi ia banca casa ca am dat eu banii pe analize… cam asa gandesc oamenii. Din pacate, daca facem un calcul sumar a analizelor si controalelor pe care trebuie sa le facem cica neaparat anual, depasim suma de 2000 lei pe luna pt o singura persoana. Pai de unde mama naibii sa ii scoata tanti Florica ce vinde la piata si scoate si ea lunar 700 lei? Gratuit cu trimitere? Da! Doar pentru ai lor. Cand a pornit campaniile pentru depistare ale cancerului la san si pentru papanicolau, m-am programat si eu… si surpriza NU MAI AVEAU FONDURI ca am intarziat cu programarea, in conditiile in care abia o pornisera. Iar daca „se gasesc” fonduri, te programeaza la Sfantul Asteapta, la ora X, iar cand ajungi acolo constati ca mai sunt 50 de persoane programate la aceeasi ora, asa ca se merge tot pe principiul primul venit primul servit. Iar pentru trimitere astepti iar jumatate de zi in fata unei usi, iar din „obligatie” mai lasi si un pachet de cafea… avem cel mai tampit sistem de sanatate din Europa!

    • Daniela Dodoi
    • 07/10/2016
    Răspunde

    Pana si moartea costa asa ca sa ne gândim ce vrea statul sa facă cu noi..Vrei ceva sigur bagi mana adanc in buzunar…Eu am dat si tot nu stiu medicii ce am,asa ca astept…ce …nu stiu nici eu..

    • Naty Mihaela GreenEyes
    • 07/10/2016
    Răspunde

    Nu ,imi e groaza de tot ce se intampla cu sistemul sanitar din tara asta in prezent .Eu nu inteleg daca cel salariat are asigurare ,plateste lunar din salariu o mica suma de ce trebuie sa mai plateasca fiecare consult ..

    • Rox
    • 07/10/2016
    Răspunde

    De la mancare, medicamente, medici, sistem, parca totul e impotriva omului. Serios, eu asa vad toata treaba. 🙁

    • Valeria Chertes
    • 07/10/2016
    Răspunde

    Eu cred ca un asemenea sistem sanitar exista doar la noi in Romania. Rusinica!

    • stoica claudia
    • 07/10/2016
    Răspunde

    Cred ca asa ceva numai la noi se intampla ,numai bolnav sa nu fii,sa ne rugam la Dumnezeu sa fim sanatosi,ca altfel,spitalul ne omoara.

    • Nicolae Claudia
    • 07/10/2016
    Răspunde

    La noi nu exista cuvantul „preventie”, ma refer in randul muritorilor de rand. Pe noi scrie doar taxe si impozite, plata CAS si atat. Daca nu ai bani pentru preventie, mori. Sunt mii de bolnavi in Romania, iese ministerul si zice ca e din cauza ca oamenii nu se trateaza la timp..dar nu zice nimeni cu ce sa se trateze. E o bataie de joc tot sistemul nostru de sanatate

  2. Ei flori preventie :)) Eu am luat 5 ani un pumn de pastile pentru o problema care exista doar in mintea doctorilor, ca mai apoi sa descopar singura ca problema mea era una minora si tratabila cu ceaiuri si alimentatie corecta. 😀 Cum de s-a intamplat asa ceva? Din cauza lipsei de analize. Domniile lor, au crezut ca nu sunt necesare.

    • dumittrescu raluca
    • 07/10/2016
    Răspunde

    preventie pe…..murim cu zile ,degeaba platim din salariu o gramada ,analize decat cateva gratuite la care mai platesti totusiiii o coplata ca asa zice statul Un diagnostic dupa ureche ,de multe ori ,preventive,,,,stai la doctor de familie cu orele mtrebuie sa te programezi ,,daca nu platesti taxa de consult in afar programarilor ,dar cu copii ce face ,noi ca noi ca mai suportam dar copii ,nde analize gratis pentru ei ,unde medicamente ,zice ti-as da medicamentul asta dar nu se compenseza ,I-al pasta ,,,,,,murim cu zile ,cu preventive cu tot

    • Aida Dolce
    • 07/10/2016
    Răspunde

    Aceleasi semne de oboseala le are sotul meu,dar am mers numai contr cost.Atata umilinta sa te rogi de ei,pe banii tai..

    • ghelbere elena
    • 08/10/2016
    Răspunde

    Nu exista preventie in Romania. Vrei sa vezi daca este bolnav platesti. Platesti analize, platesti invetigatii. sotul tau a fost norocos ca primele analize le-a facut gratuit. In Iasi nu exista asa ceva, ba da exista cu programare daca ai norocul sa prinzi.

    • Cris Tina
    • 08/10/2016
    Răspunde

    Parerea mea e ca e se poate si la noi! Numai sa ai ce iti trebuie: portofelul plin cu bani, timp, relatii si norocul de a da peste medici cu adevarat profesionisti si implicati.
    Aici ma refer mai mult la spitalele si clinicile private caci la stat mori cu zile si cu boala in mana, daca esti bolnav si fara posibilitati.
    Norocul meu e ca am abonament la o clinica privata (patronul are in vedere si sanatatea noastra a angajatiilor) si pot sa am acces gratuit la consultatii medicale si multe analize usuale (la cele cu plata am reducere de max 30%…..acum depinde si de tipul abonamentului detinut). Dar si aici trebuie sa ai nervii tari si timp……nu merge totul ca pe roate.

  3. Sistemul nostru medical ne vrea doar banii din pacate, de multe ori cand ai nevoie de ceva apelezi la privat doar ca sa fi tratat ca om.Sunt privati care au reduceri considerabile sau chiar gratuitati cu bilet de trimitere pt ca lucreaza cu casa de asigurari

  4. Vezi sa nu! Eu am vrut sa ajung cu Dragos la logoped pentru ca ii e lene sa vorbeasca si pentru asta trebuie sa trec pe la neurolog si pe la psiholog inainte pe care trebuie sa-i platesc, plus un taxi ca e departe. Deci platim degeaba asigurari de sanatate. Noi sa fim sanatosi!

    • Lamiita Petre
    • 08/10/2016
    Răspunde

    Iar’despre sistemul de sanatate???? Ce drag imi e de ei…. Acum 2 ani cand mi-am facut niste analize, mi-a spus doctorul caruia i le-am prezentat ca „sunt suspect de bune”, ceva se bate cap in cap. I-am raspun ca nu am mituit pe nimeni ( mai ales ca era vorba despre comisia anuala la care trebuia sa ma prezint, eventual as fi mituit sa mi le dea proaste) In sinea mea am fost fericita, daca pot spune asta, ca nu eram chiar casata desi ma simteam. Acum cateva zile, verisoara mea si-a facut si ea niste analize care i-au iesit la fel de bune, avea infectie urinara, dar VSH ul era foarte bun si iarasi niste neconcordante. Cand a intrebat la centr de analize cum e posibil asa ceva, respectiva asistenta sau ce-o fi fost a ridicat din umeri. Acum s-a programat sa le repete la alta clinica pe banii ei si e hotarata sa nu lase lucrurile asa.Dar asta, oricum nu va schimba nimic. Deci puteti muri sanatosi tun.

    • Barbalata Mirela
    • 09/10/2016
    Răspunde

    Oooo, preventie pe n….a!!! Am patit si eu asa. De aceea, ma chinui mereu sa strang bani pentru mers la privat. Nu am tot timpul bani dar incerc. La stat aparatele nu sunt bune. Mama mea a patit-o. Medicului ii simtea o galma la ficat la palpare dar la ecograf nu ii iesea nimic. A trimis-o la particular pe banii ei. Ce sa mai zici?!

    • Pusa Raisa
    • 09/10/2016
    Răspunde

    Noi stam foarte bine la teorie nici citatele nu ne lipsesc „” a preveni e mai usor decat a vindeca „” in schimb practica ne omoara !

    • Lucica Lazar
    • 10/10/2016
    Răspunde

    In ziua de azi e foarte rau sa te imbolnavesti, mai ales in Romania, in august am avut si eu ceva probleme si de atunci merg numa pe la medici: consultatii, analize, ecocord….si multi bani…
    Dar trebuie sa ne tratam pana apare ceva mai grav … 🙁

    • elena leonte
    • 10/10/2016
    Răspunde

    Sistemul nostru sanitar este la Pamant. Fereste-te,dar in spital sa nu ajungi. Daca nu ai bani, mori cu zile. Nu se mai vorbeste de preventie, ai bani mergi la privat esti altfel consultat. Sotul tau a fost foarte norocos ca primele analize le-a facut gratuit. Nici in sarcina nu am beneficiat de nimic gratis.

    • Kamy camelia
    • 10/10/2016
    Răspunde

    Da,de unde preventie,parintii mei pentru analize si tot ce trebuie facut ,mama are diabet si tata are probleme la un picior au platit o gramada de bani,retetele si le cumpara din bani lor ,eu nici nu1 stiu de ce ia statul atatia bani pentru asigurare sanitara cand tu platesti tot cand mergi sa faci analize

    • Hacman Mariana
    • 14/10/2016
    Răspunde

    In ziua de astazi daca ai bani traiesti daca nu ..adio..cam asta dovedeste sistemul medical din Romania…E strigator la cer..cat de insensibili pot fi unii medici !!!Sa lasi tu un pacient sa se chinuie doar pentru ca nu are bani?De analize nici nu mai vorbesc ..daca vrei sa beneficiezi de cateva gratis e nevoie de programare cu cel putin 1 luna inainte..parca noi ne programam sa ne imbolnavim…bataie de joc si aceasta e doar inceputul..Dumnezeu stie ce va urma…Nu ne ramane decat sa ne rugam sa fim sanatosi ,sa nu ajungem pe la usile lor…

  5. Răspunde

    Prima data as vrea sa clarific un lucru: evaluarile medicale nu sunt preventie, sunt diagnosticare. In cazul tau testul de hepatita nu e preventie, el este facut sa confirme/infirme o supozitie.
    Pt preventie noi stam la discutii lungi cu dr. Mai mult pediatrul decat dr de familie. Toata preventia e in mana noastra, a zis clar
    dr (are cred 70 de ani, deja nepoti la scoala): nu s-a inventat nimic in farmacie sa comepenseze igiena vietii.

    In Ro nu am avut parte de preventie decat ocazional. De ex. ginecologul mi-a explicat DE CE sa consum carne si dat exmeple de meniu. Atunci am inteles
    ca medicii dau ce cerem. Prietena mea medic rezident mi-a explicat ca 20% din pacienti vin pt o parere, cam 80% pt reteta asa ca ea asta da, astfel ar fi considerata un dr prost.

    Dupa ani si ani, dupa un pediatru minunat ce la consult masoara si cantareste SI NE VORBESTE. Si e la curent cu multe articole. Am fost alaltaieri la controlul anual, i-am multumit pt faptul ca
    nu am trecut de 6 ani pe la marmarcie, si a repetat aceleasi sfaturi:
    – Mers pe jos.Pe ce pune accent e miscare, zilnic.
    -mese echilibrate, cruditati la fiecare masa, evitat supermarketul pt ca 70% din produse contin zahar
    -dormit la temp. joasa, adormit devreme
    -atmosfera de calm si liniste in casa
    etc etc etc
    Consultatia costa 😀
    Asadar, se poate preventie si cu bani putini.

    In rest, ficatul gras se rezolva in cateva luni din alimentatie si miscare. Uite la Calin, acelasi diagnostic, investigatii inainte, dupa, si evolutie: http://www.sanatosvoios.ro/diagnosticat-cu-ficat-gras-ce-trebuie-facut/
    In aceeasi perioada o cunostinta( dr) a fost diagnosticat cu probleme asemanatoare. Omul normo-ponderal (facuse sport in tinereturi) dar in ultimii ani a lucrat si mancat doar pe fuga. Cu analizele in mana a venit seara acasa si prima grija a fost sa se apuce de alergat, dupa 7 km nu mai reusea sa se intoarca acasa 😀 – in cateva saptamani a intrat in forma si se minte f. bine.

    1. Răspunde

      Ok, am prins ideea. Totusi la momentul de fata statul nu deconteaza o investigatie care, daca descopera boala in faza incipienta, este mai usor de tratat. Daca ajungi la urgente in ultima faza, atunci sunt bani.

      1. Răspunde

        Asta iti confirm, ca am trecut de multe ori, de peste 10 ani. Din motivele aferente in Bucuresti aveam toata familia abonament la clinica privata, ce ne acoperea consultatii la generalist, investigatii daca erau cu trimitere de la generalist, si consultatii la specialist daca erau tot cu trimitere de la generalist, ambulanta, acces la hotline (raspundea un medic). Datorita starii de sanatate am apelat la aceste servicii: nu sunt perfecte dar m-au ajutat in multe probleme, chiar si cu un sfat/o parere/trimitere la spitalul de urgenta pregatit etc. Nu vreau sa fac reclama dar facusei un calcul total pe an de bolnav cronic cu vizite periodice la mine au meritat acei 80 de lei lunar. Am mai discutat si cu alte persoane alergice si mi-au confirmat calculele (mergeam de cateva ori pe an la pneumolog, alergolog, teste respiratorii, teste de piele, teste de sange etc).
        Va recomand si voua, pt ca aveti probleme cu greutatea si de aici incolo sunt multe boli si probleme induse de astea (din experienta cu rudele va spun ca urmeaza probleme cu colesterolul, hipertensiune, prediabet, etc ).
        Dintre colegi cativa au mers la nutritionist, si au venit cu sfaturi faine ce le-am luat si ceilalti in calcul!

        Tin minte ca nu toate le aveam acoperite de abonament, dar minimum era. Am cautat daca pot sa inlocuiesc o parte din contributia la casa de asigurari de la stat si sa directionez catre privat, dar nu se putea. Mai nou a aparut in Romania deducere din impozit pt asigurarile private de viata, e interesant de discutat cu angajatorul despre asta, si iar e interesant si verificat tipurile pt ca (SPER !!! nu am verificat)acestea includ un set de investigatii gratuite anuale – s-ar putea sa fie fix ce aveti nevoie si sa fiti „win win” pe mai multe planuri.

  6. Si eu trebuie sa merg cu Dragos la cardiolog si sa platesc 150 de lei chiar daca sunt asigurata.

  7. Răspunde

    Cred ca doar ne ingropam in hartii si propuneri!
    Eu nu inteleg de ce la intoarcerea in colectivitate (ex: copil bolnav ramane acasa, apoi vine momentul dur: intoarcerea la gradi’/scoala) trebuie sa ducem aviz la cabinetul medical al institutiei.
    Din moment ce exista asistenta/doctor acolo, de ce nu controleaza copilul si decide daca e apt sa intre in clasa ori nu.
    De ce sa mai ducem aviz de la medicul de familie?
    Nu e logic!
    Eu as face niste controale la cabinetele din scoli si gradinite.
    De ce la unele gradi se primesc copii bolnavi (unii chiar cu aviz de la medicul de familie)? De ce mai exista asistenta/medic?
    Ne ingropam in hartii si dosare de dragul de a ne face ca muncim!

    1. Răspunde

      Si mie imi cerea dr de familie 10 lei pe fiecare aviz… noroc ca nu s-a mai imbolnavit copilul de 6 ani si nu am mai avut nevoie (decat atunci cand am plecat in concediu si mintit la scoala ca e bolnav 😀 )

    • Delia
    • 24/10/2016
    Răspunde

    O singura data am incercat sa imi fac analize pe asigurare si, desi ma simteam rau, ar fi trebuit sa astept o luna. Asa ca le-am platit pe toate si mi-au fost facute pe loc. Bine ca am avut banii aia, faza e ca sunt momente in care nu iti permiti sa platesti nici macar una…Eu ii inteleg si pe medici si pot intelege si sistemul, dar …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 shares