5 reguli de bază pentru o prezentare de succes

Văzută din afară, munca la birou pare floare la ureche. Lumea are impresia că te trezești dimineața cu idei, le notezi cu pixul pe o foaie pe care o lași pe biroul șefului și, a doua zi, ideea ta se și pune în practică, primești o primă uriașă și o avansare. Tu ești singurul care știe câtă muncă este de la scânteia unui proiect până la implementarea lui. Trebuie culese date, făcute rapoarte peste rapoarte, studiate cu atenție toate avantajele și dezavantajele și abia apoi prezentată ideea finală. Evident că nici această prezentare nu se pregătește de pe o zi pe alta. Tocmai pentru a-ți face viața puțin mai ușoară, am pregătit un set de 5 reguli menite să te ajute să organizezi mai simplu și mai rapid o prezentare de afaceri.

Păstrează tot timpul ordine în documente

Degeaba muncești să aduni date și cifre care să susțină ideea pe care ai de gând să o prezinți dacă, atunci când ai nevoie de ele, pentru a le prezenta în cadrul ședinței, nu știi de unde să le iei. Singura modalitate de a ști tot timpul unde sunt documentele de care ai nevoie, este să fii mereu ordonat. Nu ține niciodată teancuri de rapoarte sau de dosare pe birou! Trebuie să ai un dulap metalic sau măcar un clasificator de tipul celor de aici. Acolo îți vei putea pune în ordine dosarele.

Un dulap metalic la care ai acces doar tu, indiferent că este cu sertare sau cu uși, înseamnă și mai multă siguranță pentru proiectele și ideile tale. Ba chiar, dacă ai lucruri cu adevărat importante de protejat, n-ar fi rău să mizezi pe un dulap metalic cu seif.

Comunică oral dar și scris

flipchart prezentareLa fel cum, mâna întinsă, care nu spune o poveste, nu primește pomană, nici o idee bună nu va prinde la public, dacă nu este prezentată așa cum trebuie. De regulă, nu ai mult timp la dispoziție pentru prezentare. Trebuie să fii scurt dar foarte clar și convingător. Ideal ar fii să vii cu un rezumat (pe care să poți arunca un ochi pentru a nu te rătăci printre idei) și să aduci auditoriului niște materiale suport de prezentare care să îți completez discursul. De asemenea, un astfel de flipchart te poate ajuta foarte mult în cadrul prezentării. Informațiile pe care le rostim și le și scriem în același timp au de două ori mai multe șanse să fie reținute. Ține minte că pe flipchart nu trebuie să scrii fraze, ci să folosești scheme!

Fii serios dar captează cu glume scurte

Seriozitatea nu este un lucru rău, dacă nu este excesivă. În timpul unei prezentări, trebuie să știi să îți expui ideile într-un mod serios dar și să captezi atenția publicului cu ajutorul unor glume scurte. O ședință începută cu o glumă sau cu o imagine amuzantă (care are legătură cu subiectul) are mai multe șanse să îți fie prielnică. Zâmbim, ne destindem și apoi suntem mai deschiși către informația venită de la cel care ne-a smuls zâmbetul. Acum este momentul să redevii serios. Asta nu înseamnă că nu îți vei mai lua ochii din flipchart sau nu vei mai zâmbi deloc.

Atenție la limbajul trupului

Adu-ți aminte de ce ai învățat în scoală! Dincolo de comunicarea verbală există cea non-verbală. Asta înseamnă că trebuie să existe un acord perfect între ceea ce transmiți prin cuvinte și ceea ce transmite corpul tău. Nimeni nu va crede în ideea ta doar pentru că spui că este bună, dacă pe chipul tău nu se citește încredere și entuziasm. Păstrează contactul vizual pe cât posibil! Arunci un ochi pe rezumat, notezi ceva pe flipchart și privirea trebuie să revină la public.

Mizează pe un final interactiv

Este ca la școală când, la finalul orei, profesorul întreba dacă are cineva nelămuriri. Lucrurile nu pot fi niciodată atât de clare încât să nu dea naștere unor întrebări. Nu e bine să lași publicul că plece cu nelămuriri. Importante pentru această fază de încheiere sunt și schemele realizate în timpul prezentării. De aceea, dacă se va folosi un flipchart magnetic și se scrie direct pe el, cu marker lavabil, ideal ar fi ca schema să fie foarte concentrată pentru a nu fi nevoiți să ștergem informație de pe el. Dacă sunt necesare mai multe scheme, ar fi bine să se folosească hârtie pentru flipchart pentru ca, la final, să se poată reveni la acele elemente care au legătură cu întrebările auditoriului.

Nu este foarte greu să susții o prezentare. Mai greu este să pui cap la cap ideile. Dacă acestea sunt bune, tu crezi cu adevărat în ele și te folosești de aceste reguli pentru a organiza și susține prezentarea respectivă, lucrurile nu au cum să nu iasă bine. Prezentarea sigur va fi un succes.

Tags: ,

Related Posts

Previous Post Next Post

Comments

    • Tatiana Sorina
    • 22/07/2016
    Reply

    Usor nu este,am lucrat in domeniu si stiu,imi trebuiau cateva ore sa imi termin hartogariile,eram avion cand terminam.Mi se pare corect ca intr-o firma sa fi ordonata si sa pastrezi seriozitate.Bun articol!

    • Anda Stanciu
    • 22/07/2016
    Reply

    Eu nu cred ca as reusi vreodata sa vorbesc in public.ma emotionez imediat

    1. Reply

      asa am crezut si eu pana in facultate cand, majoritatea examenelor le-am dat la oral.

    • Anda Stanciu
    • 22/07/2016
    Reply

    Eu ma emotionez imediat si imi este foarte greu sa vorbesc in public

    • Claudia Mt
    • 22/07/2016
    Reply

    Interesant ce scrii tu aici Cris dar eu sunt pe afara 🙂 nu inteleg nimic 🙂

    1. Reply

      Fiecare cu domeniul lui, probabil nu ai avut inca de-a face cu asa ceva.

    • HOSSU CLAUDIA
    • 22/07/2016
    Reply

    INTERESANT ARTICOL POTI SA VORBESTI IN PUBLIC IEI UN PUNCT FIX CU PRIVIREA IMPORTANT ESTE SA NU TE UITI LA TOATA LUMEA ODATA SA TE EMOTIONEZI

    1. Reply

      este mult pana treci de primele prezentari, apoi te obisnuiesti cu asta

    • Nicolae Claudia
    • 22/07/2016
    Reply

    Imi place tipul asta de munca. Sunt o persoana ordonata si cu multe idei.

  1. Reply

    Foarte util, mereu mi-a plăcut sa ama lucrurile puse în ordine la locul de munca, acasă…ei bine e alta discuție de când cu mogaldeata mica.

    1. Reply

      pui dulap metalic cu cheie si ai scapat de pacoste 😀

    • ghelbere elena
    • 22/07/2016
    Reply

    Nu pot vorbi in public. Nu ma pot adresa mai multor oameni.

    • Rox
    • 22/07/2016
    Reply

    Tot timpul mi-a fost teama de proiectele pe care trebuia sa le prezint “in fata clasei”. Chiar daca era perfect, daca ma impotmoleam la prezentare, se ducea totul de râpa. Cel putin din punctul meu se vedere. Ce sa mai Zic de glume, nu eram in stare sa ma abat de firul povestii…ca ma
    Pierdeam cu totul. Mda, mereu am spus ca probabil am alte talente!:)

    1. Reply

      normal ca fiecare dintre noi este bun intr-un domeniu. Nu toti ne-am nascut sa fim doctori sau avocati 😛

    • Catalina Dumbrava
    • 23/07/2016
    Reply

    Mi-a plăcut tare mult! Nici eu nu sunt o persoană căreia ii place sa vorbească in public, de nevoie trebuie, stiu doar ca, contactul vizual contează foarte mult!

    • stoica claudia
    • 23/07/2016
    Reply

    Frumos articol,sunt o persoana care nui place sa vorbeasca in public ,sunt prea timida

    • Barbalata Mirela
    • 23/07/2016
    Reply

    Vorbitul in public nu e usor. Iti trebuie si talent pe langa multe altele. Ordinea si disciplina nici ele nu ar trebui sa lipsesca. Dar cand lucrezi in echipa este foarte greu. Aceste calitati trebuie sa le aibe toti 🙂

    • dumittrescu raluca
    • 26/07/2016
    Reply

    wow,vorbitul in public o corvoada ,stresul este la cote maxime ,nu mai stiu nici ce vorbesc ,foarte greu ,dar cred ca important este sa stii ce vorbesti ,sa fi ordonat si pregatit

  2. Reply

    Tot timpul am fugit de prezentari. Imi este rusine sa stau sa vorbesc in fata atator oameni.

    1. Reply

      dupa cum pozezi, as fi zis ca esti o femeie ceva mai curajoasa 🙂

    • Elena
    • 29/07/2016
    Reply

    Eram foarte stângace la prezentările în public din cauza timidității, până când am conștientizat că dacă nu îmi ordonez ideile, nu mențin contactul vizual și nu încerc să mă debarasez cât de cât de aceasta timiditate, nu am nicio șansă. Și am început să prezint din ce în ce mai des, mi-am impus asta. Și a mers. Sunt destul e mulțumită acum dar e loc și de mai bine. Așadar, perseverați și respectați pașii prezentați de Cristina!

    1. Reply

      Timizii raman timizi dar timiditatea se poate ascunde. Eu am invatat asta in timpul facultatii. De atunci nu mi-a mai fost asa teama sa iau cuvantul in public.

    • bogdan daniela
    • 08/09/2016
    Reply

    Ma emotionez foarte repede nu cred ca m-as descurca sa vb in public.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

141 shares